Blev mobbad under hela grundskolan, både av elever och lärare.

Såhär skriver en muslimsk tjej till mig:

" min lärare sa att jag är trög, det är ju inte mitt fel att jag har en massa ig:n då ingen lärare ger mig extrahjälp. Dem säger att jag ljuger och att jag visst kan men jag kan inte. :( En lärare har skrikit i min öron !"

"Många av dem som mobbade mig var rasister. Under grundskolan så kände jag mig sjävmordsbenägen men det gick bort när jag läste koranen.
Lärarna ignorerar mig, speciellt när jag ber om extrahjälp. Då säger dem att i gymnasiet får man inte extrahjälp och jag behöver verkligen den hjälpen för att kunna bättra mina betyg".

"Jag hörde också en  lärare snacka med en svensk bakom mig "dom där invandrarna" som om vi är negativa människor !
också när jag gick i 9an sa jag att jag inte vill gå på gymnasiet för att jag trivs ej jag sa inte varför men orkade ej med skola mer pågrund av mobbningen, utfrysningen och fula orden ! då sa min mattelärare "blir inte sådana som ni bortgifta" jag blev jätteledsen ! vi muslimer är inte förtryckta det händer men har inget med islam att göra samma sak att hitler, lasermannen har ingenting att göra med bibeln !"

Samma tjej beskriver hur hon blev mobbad, text hämtad från aldrigiigen.blogg.se:

"Jag blev mobbad under hela grundskolan.  Jag kände mig självmordsbenägen och hade ångest varje dag. Men det försvann när jag började att läsa koranen. Ingen ville vara med mig jag var ensam och helt tyst, sa inget ord på flera dagar. Jag gick i en klass där dem flesta tjejerna sa att dem var rasister och ingen brydde sig om mig.
dem sa dumma saker.
När jag satte mig ner i klassrummet så satte sig alla på andra sidan och om det inte fanns plats då sa dem att dem inte ville sitta nära mig.
Ingen ville arbeta med mig när vi hade grupparbete. Då sa läraren att dem måste men dem vägrade och alla i klassen tittade på mig. Och mycket mera hände men vill lägga det åt sidan

Jag grät mig till sömns.


Det här är något jag starkt reagerar på. Jag blir upprörd på både eleverna, lärarna och rektorn. Hur kan man neka en elev till extrahjälp och komma med lögnen att i gymnasiet får man inte extrahjälp. Det var det dummaste jag hört. Alla skolor ska erbjuda sina elever extrahjälp om så behövs. Det gäller även gymnasieskolor.
Sedan berättar den här tjejen att en lärare har skrikit i hennes öron och kallat henne trög. Vad är det för sätt?!
En lärare ska föregå med gott exempel och vara en bra förebild för eleverna. Lärare får inte bete sig på det där sättet.
Sen vill jag också rikta lite kritik till den här skolan som inte på något sätt ens försökt stoppa mobbningen som pågick under grundskolan. Den här tjejen mådde så dåligt, hade ångest och var självmordsbenägen. Varför gjorde inte skolan något åt det? Varför stoppade de inte det? Eftersom den här tjejen även skriver att

" Jag gick i en klass där dem flesta tjejerna sa att dem var rasister och ingen brydde sig om mig.
dem sa dumma saker.
När jag satte mig ner i klassrummet så satte sig alla på andra sidan och om det inte fanns plats då sa dem att dem inte ville sitta nära mig.
Ingen ville arbeta med mig när vi hade grupparbete. Då sa läraren att dem måste men dem vägrade och alla i klassen tittade på mig."

Lärarna och skolan skulle ha stoppat det som pågick redan när de sa dumma saker, inte ville jobba med henne för att hon var muslim och inte ville sitta brevid henne. Redan där skulle de ha agerat. Det är det som gör mig så förbannad. De orkade inte ta itu med det, de låtsades som att inget hade hänt och fullständigt sket i hur den här elev mådde.

Rasister.... Rasister har vi alltid haft här i Sverige. Men hur kommer det sig? Hur startade allt det här med rasismen? Jag är inte alls rasist, har en kompis som är muslim. Jag tycker att vi måste lära oss (det gäller ALLA) att respektera andra människor. Vi måste inse att alla människor är olika. Fet, smal, lång,kort, annan hudfärg, annan religion m.m. Vi måste börja respektera att alla är olika, alla är inte likadana.

Jag tycker att Sverige ska vara ett mångkulturellt samhälle. Vi ska kämpa för ett samhälle där alla får plats, oavsett om man talar ett annat språk, har en annan hudfärg eller tror på någon annan religon.


Har ni fler frågor om den här tjejen? Besök hennes blogg:
http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/


Kommentarer
Postat av: GUEVACCI

ja det måste man!

2011-01-22 @ 13:16:25
URL: http://guevacci.blogg.se/
Postat av: Sara - Only me

Hej! nu har jag utsett dagens cutie :) kolla in om det var du som vann :) om nt? ny chans igen!

2011-01-22 @ 13:22:51
URL: http://ssasas.blogg.se/
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

gullig du e PuSs <3



handlar din blogg om bara mobbning eller allmänt ?=)

KrAmSiSaR <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

2011-01-22 @ 14:17:19
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

kan inte du och aldrigiigen kontakta en tidning ?=) så dem kan publicera vad ni skriver och eran bloggar blig kända ? fast jag vill vara absolut anonym !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kram <3

2011-01-22 @ 15:10:23
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

absolut tveka ej gör det ! :D kram <3

2011-01-22 @ 15:40:55
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: Shorty&Myzan [two in one]

<3

2011-01-22 @ 15:42:44
URL: http://shortyochmyzan.blogg.se/
Postat av: joahnna

jag är med och stoppar mobbningen

2011-01-22 @ 15:53:52
URL: http://johannaxxxxx.blogg.se/
Postat av: Beatrice Jakobsson (foto)

kul att du är med :)!

2011-01-22 @ 15:58:08
URL: http://beattriicee.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag är med och stoppar mobbningen!



Skulle kunna skriva en hel roman om allt "skit" som jag varit med om. Fler bloggar som denna behövs, den är viktig!



Kram, Anna.

2011-01-22 @ 16:03:53
URL: http://chaylah.blogg.se/
Postat av: Hanna :)

Allt sånt här är hemskt!

Jag är helt klart med! :)

2011-01-22 @ 20:00:39
URL: http://teammemories.blogg.se/
Postat av: Mikael

hemskt

2011-01-22 @ 20:18:47
Postat av: t i l d a c o r n e l i a -

Vill du vara med i dagens blogg? :)

Gå in på min blogg och anmäl dig, jag utser 3 vinnare ikväll, kan någon av dom vara du? ;)

LYCKA TILL! :)

2011-01-23 @ 07:38:49
URL: http://tildacornelias.blogg.se/
Postat av: cindy

Mobbningar är rikigt sjukt hemsk ^^

2011-01-23 @ 13:49:00
URL: http://ladybui.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0