Hur stoppar man mobbning?

"En fråga, hur stoppar man mobbning?
När jag blev mobbad så skämdes jag att säga till någon så mina föräldrar vet inte om något, annars skulle dem blivit arga på skolan!"

Svar: Superbra fråga! Det här är en fråga som är otroligt viktig. Hur ska man våga säga nej till mobbning?
Jag tror att det krävs mod. Otroligt mycket mod för att våga säga nej om man blir utsatt av mobbning eller känner någon annan som blir det. Du säger här att du inte berättat något till dina föräldrar om att du blivit utsatt av mobbning. Jag tror att det hade varit bra att göra det, för då hade du fått stöd hemifrån och föräldrarna hade kunnat hjälpa dig. Vill man ha mod till att säga nej så behöver man stöd, både hemifrån och från sina närmaste. Men en sak jag tror är att man ska aldrig, aldrig aldrig aldrig visa sig svag. För det är då folk ser att man tar illa upp, vilket är det de vill att man ska göra och så fortsätter de bara att mobbas. Man ska visa att man är stark, våga säga stopp och visa att man inte tolererar att få skit.

Jag vet att det finns otroligt många barn som blir mobbade utan att deras föräldrar vet något om det. Jag känner på något sätt, varför märker inte föräldrarna att allt inte står rätt till? Jag tror att jag som förälder skulle märka om mitt barn blir utsatt av mobbning. Barnet kanske aldrig är med kompisar, inte vill gå till skolan m.m. Då måste man ju inse att något är fel. Sedan skulle jag visa mitt engagemang, visa mitt stöd, verkligen prata med mitt barn och fråga om den trivs i skolan. För jag tror att ett barn behöver allt stöd den kan få av föräldrarna, man måste visa att man bryr sig om hur sitt barn har det i skolan!







Kommentarer
Postat av: Amanda

Hej! Jag har just nu en tävling på min blogg, den går ut på att du ska skicka in den snyggaste matchnings bilden på dig & din häst/ponny till "[email protected]" och du kan vinna bra priser!

Läs mer på: http://rilfarna.blogg.se/2011/january/tavling-ala-amanda.html !

Hoppas du vill vara med!

/Amanda - Rilfarna.blogg.se

2011-01-23 @ 17:04:23
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Becca

Jag har varit mobbad från jag började i skolan som 6åring tills jag flyttade till ny ort som 15åring!!

Mobbning går inte att stoppa hur gärna man än vill och hur mycket man än försöker! Mobbarna kommer alltid att finnas där, som barn, tonåringar, vuxna!! Hela min ungdoms tid och barntid va ett helvete och skolan..

Tyvärr går de inte stoppa!!

2011-01-23 @ 17:37:55
URL: http://myranstankar.blogg.se/
Postat av: deeqa

fin blogg :)

2011-01-23 @ 20:16:09
URL: http://deeqaa.blogg.se/
Postat av: Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Jättebra inlägg igen! =)

2011-01-23 @ 23:20:28
URL: http://adaras.se
Postat av: Björn Hultman

Det är en viktig fråga det där. Jag föreläser om mobbning och märker tydligt hur elever inte vågar berätta inför sina föräldrar att de är utsatta, detta dels av skam och skuld men även att de tror att det kan bli värre. Jag brukar säga till dessa att berättar du inte för något, då är det helt omöjligt att bli fri mobbningen.



Det är inte bara en viss grupp människor som man kan beskylla och som ska ta sitt ansvar. Vi alla ska ta ansvaret. Vi som ser på när någon mobbad ska ingripa säga ifrån eller rapportera till vuxen, vi vuxna ska ta eleverna/barnen på allvar, rektorer ska se till så denna fråga finns i arbetet hela tiden, föräldrar ska lyssna och finnas till hands för barnen samt trycka på skolan. Det krävs även att vi har vuxna ute på skolgården, att vi jobbar med normer, värdegrund och respekt i skolan.

2011-02-22 @ 08:59:56
URL: http://blogg.aftonbladet.se/mobbning

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0